Maanstanden

Met behulp van deze maankalender voor het kalenderjaar 2017 hou jij heel eenvoudig prima zicht op de maanstanden. Dat wil je graag omdat de invloeden van de maan op onze wereld en op ons mensen inwerken. Of we dat nu rationeel merken of niet. Denk maar eens aan de getijden van de wateren op onze aarde, die door de maanstand beïnvloed worden. Het ritme van oceaan en zee beweegt met de maan mee, en dat doet het vocht in de mens ook. Als je bedenkt dat wij mensen voor 70% uit water bestaan, is het ineens logisch dat ook wij effectief door de maanstanden beïnvloed worden. Als je de maanstanden in jouw agenda noteert, weet je wanneer je beter niet die ene belangrijke afspraak plant, of wanneer je liever een dagje sauna boekt. We vertellen je hierna alles over maanstanden, bioritme en andere interessante zaken.

Bioritme

Een fenomeen dat vaak bij volle maan voorkomt: gevoelens van rusteloosheid en zelfs slapeloosheid. Als de maan afneemt, voelen veel mensen zich moe en lustelozer dan anders. We vinden bij afnemende maan gemakkelijker ontspanning. Heb jij in onze maankalender gespot dat er een nieuwe maan aankomt? Kijk eens of die dag een vrije dag voor je kan zijn, want het is de ideale dag om te rusten en ook om te vasten. De nieuwe maan geldt als de meest gezonde dag voor de mens! Plan daarentegen gerust afspraken bij wassende (toenemende) maan, want dat is de meest geschikte tijd om energiek te zijn en om dingen voor elkaar te krijgen. Hoe dan ook, wij mensen leven met en volgens een heel eigen bioritme. Soms ben je daar bewust van, waarschijnlijk vaker nog onbewust. Een bioritme heeft niks met toekomst voorspellen te maken en het is werkelijk voor iedereen verschillend, zelfs al zou je een tweeling zijn. Bedenk bijvoorbeeld dat iedereen de wereld op zijn of haar heel eigen manier ziet, dat valt ook onder de noemer bioritme-afhankelijk. Hoe veel of hoe weinig jij bezig bent met een natuurlijk bioritme voor jezelf of bijvoorbeeld voor je gezinsleden of de organisatie waarbinnen je werkt, dat bepaal jij natuurlijk zelf. Al valt niet te ontkennen dat wij in onze moderne westerse wereld - helaas - erg ver weg geraakt zijn van het rekening houden met ons persoonlijke bioritme. Als je geen idee hebt wat (kennis van) jouw bioritme voor je kan betekenen, denk dan bijvoorbeeld eens aan hoe jij je gedurende de dag voelt en wat je allemaal doet op een dag; past dat wel bij elkaar? Want stel, je bent een ochtendmens, dan ligt jouw productiefste fase van de dag in de ochtend. Maar misschien draai je juist middagdiensten of zelfs nachtdiensten. Voor jouw productiviteit zou het veel handiger zijn om in de ochtend te werken en je zou er duidelijk minder vermoeid door raken. Het gevoel dat erbij hoort wanneer we niet volgens ons bioritme leven, dat drukken we meestal “gewoon” weg, want tja, je moet toch door. Herkenbaar? Het gaat dan om de gevoelens die we niet graag ervaren, zoals vermoeidheid die niet in de categorie “moe maar voldaan” past, maar ook gevoelens van ongelukkig zijn, verdriet, boosheid en, als we maar lang genoeg roofbouw plegen, wanhoop, woede en depressie.

Lichamelijke cyclus

Hoe jouw leven ook is ingedeeld, misschien heb je toch mogelijkheden om iets meer rekening te houden met jouw bioritme. Daarbij helpt, om te beginnen, een beetje meer inzicht in welke perioden waarvoor nu het meest geschikt zijn. Wij geven dit inzicht hier, al is het in heel algemene zin. Je hebt vast al eens opgemerkt dat je soms meer of juist minder energie hebt zonder dat je daar zo direct een reden voor hebt. Wij mensen lopen mee in een lichamelijke cyclus die 23 dagen duurt. Binnen die 23 dagen zijn er nu eenmaal periodes van meer of juist minder energie. Het goede nieuws is dat je hier een klein beetje in kunt plannen en dan neem je de maanfases daar liefst in mee. Want ook de maanfases geven een indicatie van meer of juist minder aanwezige energie. Bioritme en maanfase zijn samen sterk! Ons bioritme kent dus een cyclus van 23 dagen, die verdeeld is in een stijgende fase en een dalende fase. Binnen de stijgende fase kun je alles aan en heb je veel energie. Na een dag of 7 is de stijgende fase op zijn top en dat merk je ook aan je prestaties: die zijn rond die zevende dag ook op zijn piekniveau. Onze tip: blijf realistisch en overdrijf niet, zodat je de kans op té veel doen en bijvoorbeeld blessures kunt voorkomen. Bovendien komt de klap dan wat minder hard aan, wanneer de dalende fase eraan komt en diens kenmerken tegenvallen …

Het tij keert

Want op enig moment keert het tij. We noemen dat de dag waarop de fase negatief wordt. Dat is een dag waarbij je merkt dat je dingen verkeerd inschat of interpreteert, je uit balans raakt; je grijpt soms ook in letterlijke zin dingen mis. Klinkt niet zo fijn, die negatieve fase, maar nodig is ie wel, want in deze fase vul je de energie aan die tijdens de positieve (productieve) fase verbruikt werd. Slim om dan wat extra rust te nemen! Probeer op die momenten te beseffen dat je in die herstelperiode zit en heb wat meer mededogen met jezelf. Dat houdt in dat je niet op jezelf scheldt omdat je niet datgene klaar hebt dat je op de planning had staan. Nee, doe je best om liefdevol te accepteren dat er nu blijkbaar tijd is om dingen een plek te geven en om bij te tanken. Het dieptepunt in de bioritme cyclus ligt rond de achttiende dag. Die dag valt meestal wel op, want je merkt dan dat je echt rust nodig hebt en dat bijvoorbeeld multitasken ineens niet meer wil lukken. De eerste helft van jouw bioritme is het meest passend om bijvoorbeeld iets nieuws aan te leren of om een idee te lanceren. Studeren, lichamelijke inspanning, creatief zijn; het loopt allemaal beter in die eerste 16 dagen. De daarna aan de beurt zijnde dalende fase is beter geschikt om dingen te herhalen en te oefenen. En om bij te tanken dus! Je kunt jouw eigen bioritme laten samenvallen met de maanstand van het moment, want ook die speelt een flinke rol in ons welbevinden. Onze maankalender biedt jou een snel en eenvoudig zicht op de maanstand van het moment. We kennen nieuwe maan, maansikkel, eerste kwartier, half en vol, volle maan, vol en half, laatste kwartier en sikkel. De invloed van de wassende oftewel groeiende maan is tegengesteld aan die van de afnemende maan. Bij een wassende maan laten dingen zich prima concreet maken, of in het leven roepen. Als je van plan bent om iets te ondernemen dat extravert werkt, dus naar buiten toe gericht, dan is deze periode de meest geschikte. De invloed van de afnemende maan is eerder naar binnen gericht, meer abstract en verwerkend of een plaats gevend (ook emotioneel). Dus bij wassende maan voer je jouw plan uit en bij afnemende maan ga je in rust. De dag van volle maan en de twee, drie dagen erna, zijn de meest ondersteunende om een goede detox op de agenda te zetten. Dan helpt de volle/afnemende maan jou om afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Doe dit bij voorkeur in de avonduren, want daarna slaap je geweldig!

Overige links