Goede Vrijdag

Goede Vrijdag is de vrijdag voor Pasen en maakt daarmee deel uit van de christelijke Paascyclus. Aangezien Pasen steeds een beetje op onze kalender verschuift, doet Goede Vrijdag dat ook. In 2017 valt Goede Vrijdag op 14 april, het jaar daarop zal 30 maart Goede Vrijdag zijn en in 2019 wordt het 19 april. We zien in Nederland dat Goede Vrijdag, officiële feestdag of niet, ingevuld wordt met heel eigen gebruiken. Daarom nemen wij ook deze dag op in ons feestdagen overzicht. Zodat jij inspiratie en bijpassende cadeau tips kunt opdoen. Kijk maar snel wat jij deze dag aan invulling mee kunt geven.

Top 4 Goede Vrijdag cadeaus

Goede Vrijdag is in veel landen een wettelijke feestdag. Binnen christelijke kringen herdenkt men op Goede Vrijdag de kruisiging en de dood van Jezus Christus. In Nederland en ook in België is dit echter niet zo, het is geen algemeen erkende feestdag. Maar Goede Vrijdag voelt wel wat als een officieel erkende feestdag. Het is dan ook gebruikelijk dat instanties als banken en beurzen op Goede Vrijdag gesloten blijven. Goede Vrijdag is een verplichte vastendag voor katholieken. Iedereen in de leeftijd tussen 18 en 60 jaar die gedoopt is, zou feitelijk op Goede Vrijdag maar één volle maaltijd mogen nemen. En daar mag absoluut géén vlees bij zijn. Wie wil en ertoe in staat is, kan deze vastenperiode uitbreiden naar alle vrijdagen van de zogenoemde veertigdagentijd en ook naar andere dagen zoals Stille Zaterdag. Wij tippen jou hier rondom vasten en vleesvrij eten, maar ook rondom bezinning en rust. Waarbij het ritueel van het vasten, naast als katholiek gebruik, ook uitgelegd wordt vanuit het oogpunt van welzijn. Dus als jij er behoefte aan hebt om iets extra´s voor jouw gezondheid (in heel brede zin) te doen, kun je nu eenvoudig een vast moment in het jaar wijden aan vasten. Zo wordt Goede Vrijdag om vele redenen `goed´!

Goede Vrijdag cadeau Tip 1: rust en bezinning

Ook al is Goede Vrijdag in Nederland geen officiële vrije dag en zal jij daarom met grote kans `gewoon´ aan het werk zijn, je kunt niettemin een intentie hebben om die dag meer bewust door te brengen. Wat vind je ervan om op Goede Vrijdag een dag (extra) mindful te zijn? Misschien ben jij al heel veel bezig met mindfulness en is dit hartstikke gesneden koek voor jou. Dat is fijn! Zelfs dan, maar zeker in het geval mindfulness nog niet zo in jouw systeem verankerd zit, heb je nu een mooie gelegenheid te pakken. Een kans om alert in het hier en nu te zijn. Nieuwsgierige aandacht voor alles om je heen, zonder de vaak zo vanzelfsprekend opborrelende oordelende en waardebepalende reacties, die wij mensen automatisch op de wereld om ons heen en ook op onszelf hebben. Je kunt natuurlijk een langere en intensievere meditatie inplannen, of bijvoorbeeld een wandeling maken die je als actieve meditatie inzet. Wellicht heb je een geleide meditatie beschikbaar (je vindt ze ook als download of rechtstreeks af te spelen op internet), of je tekent een mandala. Kijk wat er voor jou het best past. We tippen jou hier over hoe jij mindfulness in je dagelijkse routine in kunt voeren. Om te beginnen kies je een heel gewone activiteit die je zo´n beetje alle dagen wel een keer doet. Denk aan de afwas, of meer gedetailleerd, de vaatwasser in-/uitruimen. Of je tanden poetsen, douchen of koffie zetten. Nog kleiner kun je denken aan de trap op of af gaan, de voordeur binnen of buiten gaan. Groter kun je bijvoorbeeld denken aan de hond uitlaten, een wellness uurtje voor jezelf nemen of de auto wassen. Je gekozen activiteit ga je nu net even anders aanpakken dan je normaliter doet. Je hakt m zo goed jij kunt in kleine stukjes, waarbij je ieder stukje `doen´ met een frisse, milde aandacht uitvoert. Van moment tot moment. Doordat je jouw (Goede Vrijdag) activiteit met aandacht uitvoert, herken je het, zodra je in de automatische piloot terecht komt. Je weet dan heel goed wat je doet, terwijl je het doet. Houd de gekozen activiteit eens een weekje in je concentratie. Je kunt de week erop een tweede routineklus toevoegen, de week daarop nog één … zo ga je vaker en vaker mindfull bezig zijn!

Kijk hier eens naar een aantal mooie cadeaus voor jou die jou kunnen helpen bij jouw oefening in mindfulness. In de sfeer van wellness en massage is een voeten spa het einde. Heerlijk bubbelen geeft al ontspanning. Voeg een kruiden badzout of kelp en natriumbicarbonaat als detox mengsel toe, en het is een echte weldaad voor jou. Kijk eens of je jouw bevindingen kunt observeren. Geluid (bubbels), geur (kruiden), gevoel (kietel, warmte, zachtheid). Hoe voelt het om zo met je voeten in het water te zitten? Een massage is altijd fijn. En daarbij is het lang niet altijd even gemakkelijk om zonder oordeel in het hier en nu te zijn. We geven jou tips om thuis mee te oefenen: de Butterfly Massage Pad geeft pulserend effect (op 10 verschillende standen in te stellen) overal waar jij een spier vast hebt zitten of gewoon versterkende oefeningen wilt doen. Met de Butterfly Massage Pad versterkt jouw inspanning! Inclusief mogelijkheid om een compleet fitness programma in te stellen, zodat je niet verder na hoeft te denken en er zelfs een actieve meditatie van te maken. Minder nadrukkelijk, maar wel in massagesfeer, is het massagekussen voor rond je nek een uitstekend idee. Net een tandje minder passief geeft de massage dolfijn de mogelijkheid om je doorbloeding te verbeteren en spieren los te masseren. Leuk voor in de badkamer met zijn guitige dolfijn vorm. Wil jij wat langer blijven zitten zonder koude voeten (want dat leidt erg af), neem dan deze voetenwarmer. Met drie temperatuurstanden altijd goed. Zo wordt Goede Vrijdag een heerlijke vrijdag!

Goede Vrijdag cadeau Tip 2: vleesvrij eten

We zeiden al dat één van de gebruiken rondom Goede Vrijdag is dat er op die vrijdag geen vlees gegeten wordt. Dat is misschien sowieso wel een aanrader, op gezette tijden of helemaal afzien van vlees (en van maïsolie trouwens, als we dan toch bezig zijn. Want maïsolie en maïsglucose is ook niet best voor de mens en helaas bijna in alle producten die zoal in de schappen van de supermarkt liggen, verwerkt). Zeker rood vlees geeft, als het veel gegeten wordt, ontstekingsbevorderende eigenschappen. Wat dan veel is, is heel persoonlijk. Je huid ziet er minder gezond uit en voelt zich ook zo. Zorg dus liever voor gezonde vetten (olijfolie, omega-3 vetzuren). Vette vis of een stukje kalkoen (dat is net als kip wit vlees) is een prima keus. Ook onze hersenen hebben gezonde vetten heel hard nodig aangezien de hersenen voor het grootste deel uit vetten zijn opgebouwd. We tippen jou hier verder op: avocado´s, peulvruchten, noten, spirulina en….eieren (jawel). Zodat je op Goede Vrijdag een ander type voedsel kunt bereiden, uiteraard kan dat weer met extra aandacht heerlijk mindfull, stellen wij hier een aantal keukenhelpers voor die jouw vleesvrije vrijdag ondersteunen. Bijna onmisbaar in ieders keuken is een goede keukenweegschaal. Bijvoorbeeld deze retro vormgegeven en nog lekker precies analoog werkend. Handig afneembare (rvs) schaal. Werkt tot vijf kg, dat is luxe! Makkelijk, snel en met behoud van voedingsstoffen koken, doe je deze Goede Vrijdag met onze Steam Cooker. Op stalen basis staan drie kooketages ter beschikking. Geen prak door elkaar heen, maar lekker gescheiden producten die je toch handig tegelijk bereidt. Uiteraard gemakkelijk schoon te houden … Met een pizza pan en een crêpe maker maak je prachtige nieuwetijdsgerechten. Denk eens aan de bijzondere bloemkoolpizza met verse tuinkruiden en soepgroenten plus sherry tomaatjes als topping. of een luchtige glutenvrije pizza op basis van amandelmeel. Of boekweitflensjes met avocado, zongedroogde tomaatjes en pistachenootjes. Ook lekker is een pittige Paleo tortilla met kokosmeel. Als onmisbare afsluiter tippen we jou op een sapcentrifuge of Smoothie Maker. Ze zijn er in allerlei vormen, kleuren, met verschillende functie. Zoals deze waarvan het opvangreservoir meteen handige drinkbeker is om je verse Goede Vrijdag – Smoothie meteen mee op pad te nemen.

Goede Vrijdag cadeau Tip 3: vasten en beweging

Zo, je hebt al een klein stukje vasten bereikt. Maar een Goede Vrijdag het vlees weglaten, is nog geen vasten in de ruimere zin. Inmiddels is men het er wel over eens dat veel van onze gezondheidsproblemen te herleiden zijn naar onze gebrek aan schaarste. Anders gezegd: we leven in overvloed. We hebben ons van origine eiwitrijke voedsel ingeruild voor snelle koolhydraten en dat is dan ook nog eens op elke straathoek beschikbaar. Denk eens terug aan wat je weet over de eerste menselijke aardbewoners, zoiets als de Neanderthalers. Daar was het toch best geregeld het geval dat er een dag of twee of nog langer geen (noemenswaardig) voedsel beschikbaar was. Hoezo konden zij dan toch vol houden en dan ook nog met een lege maag topprestaties (achter mammoets aanrennen) leveren? Ons lichaam gaat effectiever werken als het de tijd krijgt om eens te resetten. Door een dag per week maximaal ongeveer 500 calorieën te eten, kan dat. Normaal gebruik je, als je in de productieve leeftijd bent, ongeveer 3000 calorieën per dag. Ter vergelijking: een oude vrouw heeft slechts 1600 calorieën nodig. Er zijn natuurlijk ook persoonlijke verschillen, maar om je een idee te geven waar je aan kunt denken, heb je er nu getallen bij. Met zo´n vastenperiode zou je op Goede Vrijdag prima kunnen beginnen. Optimaal werkt het om aan het einde van die dag nog een sportieve prestatie te leveren, bijvoorbeeld door een half uurtje te gaan joggen of touwtje springen. Dit moet geleerd worden. Het is namelijk best pittig om ineens een dag zo weinig te eten en dan ook nog extra energie te verbranden.

Dus hier een tip om eenvoudig en verantwoord een beginnetje te maken met vasten: tel vanaf de laatste keer dat je iets eet, twaalf uur verder, waarbinnen je niet eet. Dat lijkt al heel lang. Maar stel je at om 19 uur de laatste appel van de dag en je staat om 7 uur in de ochtend op, dan heb je dat al te pakken! Je kunt ernaar streven om deze tijd tussen laatste en eerste eetmoment, geleidelijk aan te vergroten. Ideaal is 16 uur, zodat je 8 van de 24 uur die een dag nu eenmaal heeft, beschikbaar hebt om voedsel tot je te nemen. Ook dat is een manier van vasten. Als jij iemand bent die de hele dag door (kleine porties) eet, denk er dan in het bijzonder aan dat je babysteps neemt om teleurstelling te voorkomen. Laat bijvoorbeeld de chocoladereep van 16 uur eens weg. Streef naar 3 maaltijdmomenten per dag, maar vind jouw heel persoonlijke weg daarheen. En neem royaal de tijd om elke verandering, hoe klein dan ook in jouw beleving, tot een gewoonte te doen worden. Minstens een aantal dagen lang! Zodat je een paar nieuwe ideeën op kunt doen om aan het bewegen te gaan, tippen wij jou hier op een digitaal springtouw. Nee, helaas, je moet wel zelf het touw draaien en springen, maar in de handvaten zit een display verstopt die voor je bijhoudt hoe veel je springt en verbrandt. Er zit ook een timer op, dus verstand op nul en mindfull en springen maar! Soortgelijke inspanning lever je met een hedendaagse Hula Hoop. Zeer effectief rond heupen en taille. Als extra ondersteuning bij jouw krachtopbouw waarin je goed ook push-ups kunt vervatten, bieden wij jou deze handige steunen aan. Dat werkt net even prettiger dan op je knokkels afzetten. Om al je inzet te meten, draag je deze niet van een gewone armband te onderscheiden Bewegingsmeter. Hij houdt jouw activiteiten en vorderingen stylish verantwoord voor je bij. Het oog wil tenslotte ook wat!

Goede Vrijdag cadeau Tip 4: toch een dagje vrij

Als jij deze Goede Vrijdag lekker een vrije dag hebt, en daarmee hopelijk een heerlijk lang weekend, ga je er beslist op uit. Kies jouw manier om te ontspannen en je te amuseren. Wij tippen je met een aantal leuke Goede Vrijdag voorjaarsitems, want, hup, we bestellen veel zonneschijn en genieten van de buitenlucht. Laten we hopen dat het weer op deze Goede Vrijdag al zó goed is dat we het niet kunnen weerstaan om het zwembad op te zetten. Kijk eens naar de mogelijkheden zoals deze Fast Set Pool. Staat in no time! Koeltasje vol lekkers, maar natuurlijk wel verantwoord en vleesvrij, je hebt in de vorige tips al volop ideeën opgedaan, dus dat komt helemaal goed! Ook je smoothies blijven heerlijk vers en gekoeld in deze handige koeltas op wielen. Lekker veel bergvakken en stevig genoeg om er een handdoek of twee bovenop te binden. Jouw Goede Vrijdag kan niet stuk! Voor als het donker wordt, zijn er legio mogelijkheden, snuffel maar eens op onze site naar alle mogelijke verlichting. Speciaal onder de aandacht op Goede Vrijdag: deze olielamp voor buiten (aan het zwembad dus). Mooi en prachtig licht voor een uurtje of acht. Tijd voor een spelletje? Mag best hoor, ook op Goede Vrijdag. Denk eens aan een op afstand bedienbare Helicopter. Er zijn heel veel mogelijkheden, je vindt er vast enkele waarvan jouw hart sneller gaat slaan.

De geschiedenis van Goede Vrijdag

Je las al dat Goede Vrijdag de dag is waarop we herdenken dat Jezus stierf. Volgens de bijbel gebeurde dit doordat Jezus gekruisigd werd totdat de dood erop volgde. De joodse hoge raad raadde de romeinse stadhouder Pontius Pilatus aan Jezus hiertoe te veroordelen. Het gaat hier om een bijzonder bruut verhaal. Met geselingen, bespottingen op heel wrede manier en een lange voettocht de heuvel Golgotha op. En een evenzo lange tijd voordat Jezus stierf. Men kent dit gebeuren een bijzondere betekenis toe. Jezus zou hiermee zichzelf geofferd hebben, waarmee hij de schuld van zijn zonden (oftewel de schulden van de mensheid) zou afbetalen. Wij zijn dit de `verlossing van de zonde` gaan noemen. Dus ondanks dat het een verre van vrolijke dag betreft, heeft de kerk deze dag tot Goede Vrijdag gedoopt omdat er iets goeds uit voortkwam. De verlossing van de zonde namelijk. Toch wordt er ook wel gezegd dat Goede Vrijdag eigenlijk Gods Vrijdag heette en dat Goede Vrijdag daarvan een verbastering zou zijn. Deze tocht die Jezus zo maakte, terwijl hij zelf zijn zware houten kruis de berg op zeulde, is heel bekend geworden. In veel kerken hangen schilderijen die deze kruisgang of kruisweg weergeven. De kruisweg is een opvolging van veertien zogenoemde staties, waarmee de lijdensweg van Jezus wordt opgetekend. We zien dit in vele kerken weer maar ook op plaatsen in de buitenlucht.

Doen op Goede Vrijdag

Wat vind je, krijgt jouw idee voor het vieren van Goede Vrijdag al meer vorm? Nou vooruit, een paar kleine tips nog voor jouw Goede Vrijdag:

Processie op Goede Vrijdag

Een prachtige tip is de Kruisgang Processie in het Spaanse Sevilla. Vindt plaats in de hele week van Goede Vrijdag. De viering van Semana Santa is over de hele wereld beroemd om haar stoet met beelden. Het gaat om een serie van boeteprocessies waarbij alle staties worden uitgebeeld en Christus wordt herdacht in de week voorafgaand aan Pasen. In veel streken wordt de kruisgang `nagespeeld´. Dit wordt gedaan van de Filipijnen tot in Duitsland. Hoewel de intensiteit waarmee dit gebeurt zeer verschilt. Je moet er van houden en soms ook best een sterke maag hebben.

De Kruisgang

Wil je eens een kruisweg zelf bekijken? De kunstzinnige, dan wel te verstaan. Misschien vindt je op Goede Vrijdag speciaal opengestelde kerken en andere plekken met dergelijke kunst in jouw eigen omgeving. Feitelijk kun je daartoe elke basiliek, kerk of zelfs menig klooster gaan bezichtigen. Bijzonder om te bekijken zijn de staties op de St. Pieterberg in Maastricht, juist ook op Goede Vrijdag.

Blotevoetenwandeling

De tijd van het jaar (voorjaar) leent zich om jouw bezinning te halen in de natuur. We tippen je op een mindfull Blotevoetenwandeling. Allerlei verschillende ondergronden onder je voeten voelen; voel de vele texturen, temperaturen. Voel, ruik, zie, hoor, beleef …. een weldaad. Doe de wandeling (deels) eens in stilte, echt bijzonder. Je vindt Blotevoetenpaden door het hele land, bijvoorbeeld in Overveen, Hilversum, Brunssum, Breskens.

Wij wensen jou een waardevolle Goede Vrijdag!

Overige links