0 - € 0,00Laatst toegevoegde product(en) Direct bestellen  Toggle navigation  

Vrijgezellenfeest

Op pad, op pad, een huwelijk is onderweg! Een vrijgezellenfeest (of vrijgezellenavond zoals dat vooral in België gebruikelijk is) is een feest dat geregeld wordt door vrienden en familie van de bruidegom of van de bruid. De dames regelen een vrijgezellenfeest voor haar, de heren voor hem, zo is het gebruik. Hoe jij dit voor jou en voor jouw bruid(en) of bruidegom(men) in de praktijk vorm geeft, dat bepaal jij natuurlijk lekker zelf. Wil jij met een origineel cadeau verrassen en zoek je inspiratie? Dan ben je helemaal goed op deze top site! Lees onderaan meer over dit bijzondere gebruik waar allerlei over te vertellen valt en ontdek met welke top cadeaus jij jouw nog net even vrijgezelle vriend of vriendin blij zult maken!

Top 3 Vrijgezellenfeest cadeaus

Tegenwoordig zal beslist niet ieder aanstaande bruid of bruidegom zichzelf als vrijgezel betitelen voordat het huwelijk ook echt voltrokken is. Maar toch, de traditie van het vrijgezellenfeest wordt nog veel eer aan gedaan! Soms tegen wil en dank van het bruidspaar zelf … Want om het mikpunt of middelpunt te zijn van het vrijgezellenfeest, houdt in dat er òf van alles georganiseerd wordt om de vrijgezel voor joker te laten staan, òf juist om hem of haar in het zonnetje te zetten. Kun jij kiezen welke variant jou het meest aanspreekt? Laten we hopen dat de vrienden en familieleden die voor deze bruid of bruidegom to-be een vrijgezellenfeest regelen, hen goed genoeg kennen om de juiste toon te kiezen! Om jouw vrijgezellenfeest tot een succes te maken, zijn natuurlijk niet alleen gulle gaven doorslaggevend. Maar helpen doen ze wel! Daarom maakten wij een drietal categorieën voor jou, met daarin allerlei fijne cadeaus die een mooi licht op het door jou te regelen vrijgezellenfeest werpen. Categorieën zijn er voor de aanstaande bruid, de aanstaande bruidegom èn voor op het vrijgezellenfeest zelf. Zo ben je altijd goed voorbereid. Verder beneden lees je bovendien van alles over gebruiken, tips en ideeën rondom (de organisatie) van een vrijgezellenfeest. Doe er zeker je voordeel mee. Voor nu wensen wij jou veel plezier met het uitzoeken van een geweldig leuk cadeau!

Vrijgezellenfeest cadeau Tip 1: voor de bruid

Weet je wat, voor het vrijgezellenfeest van deze bruid, gaan we er voor het gemak vanuit dat jullie een heel tof dagje en avondje uit regelen. Helemaal in een deuk liggen met een stel meiden, eens even nog de boel de boel laten, voordat zij straks die ring aan haar vinger heeft. In de vooronderstelling dat een ring haar aan banden legt. Wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn hoor! Maar voor nu en voor dit vrijgezellenfeest doen we gewoon wel eventjes alsof. De cadeaus die je voor de bruid in deze eerste cadeau tip vindt, zijn echte multi talenten, gericht op de organisatie en invulling van het vrijgezellenfeest. Je zet de cadeaus in tijdens je vrijgezellenuitje en tijdens het vrijgezellenfeest. Zoals tijdens de voorbereidingen waarbij jullie de toekomstige bruid uitdossen. Een lekker drankje en een berg hapjes, die horen daar wel bij, zo dachten wij. Dus tippen we hier deze bijzondere etagère van leisteen. Mooi, praktisch en ook na het feest een aanwinst in de echtelijke woning. Er kunnen hapjes op, maar natuurlijk ook kaarsjes of leuke hebbedingetjes. En voor dat geld, wil je er vast meteen een stuk of drie regelen … Tijdens jullie vrijgezellen stap avond (en dag natuurlijk) maken jullie beslist honderden foto´s. Daar hoort toch heus een fatsoenlijke selfiestick bij! Bedenk eens wie er eentje in de hand neemt. Zijn het misschien de bruidsmeisjes die deze dag de (extra) taak krijgen om voor de foto´s te zorgen? Zorg in ieder geval dat iedereen met deze taak om de meest geweldige foto´s te maken, een selfiestick bij zich heeft!

Als jullie dan moe maar voldaan terug thuis zijn, om even een pauze in te lassen, je te verkleden en op krachten te komen voor de volgende etappe in jullie vrijgezellenfeest, dan wacht daar deze chocoladefontein op jullie. Weer zo´n geweldig cadeau, dat bij allerlei gelegenheden nog veel en vaak goede diensten zal leveren. Het is een aanwinst op elk feest en past ook prima bij een vrijgezellenfeest (en zie je hem al voor je als aanvulling op het toetje met Kerst bijvoorbeeld?) Zet er een flinke schaal met vers fruit en, vooruit dan maar, marshmallows naast om door de chocolade te halen; smullen maar! Op de achtergrond laat je de laatste cadeau tip van deze categorie meespelen. We tippen hier Koelkastpoëzie. Wat?? Nou, dit zijn meer dan 500 woord en letter magneetjes die je dus o.a. op de koelkast kunt hangen, vandaar de naam. Maar op een groot blikken bord, is ook een super idee. Daarop maak jij dan een wens, een instructie, een raadsel of wat jij maar kwijt wilt aan jullie bruid-to-be. Extra leuk om later, op de dag voor de bruiloft, in te gaan zetten als versiering en goede wensen en/of kwinkslagen voor het kersverse bruidspaar. Die spreuken vinden man en vrouw, vrouw en vrouw of man en man dan bij terugkeer in wat nu de echtelijke woning is. Wat een leuke ontvangst! Dus laat je fantasie en je liefde voor hen maar spreken …

Vrijgezellenfeest cadeau Tip 2: voor de bruidegom

Attentie, attentie, allemaal verzamelen voor het vrijgezellenfeest van HEM! Deze megafoon helpt je om het rond te bazuinen. Onderweg naar de kroeg en naar welke andere bestemming die jij geregeld hebt voor jouw bruidegom in spe. Echt, het is niet te overhoren; inclusief sirene en met een bereik tot wel vijftig meter. Het is geen joekel van een megafoon, dus je neemt hem gemakkelijk mee, maar wel met een mega geluid. Ook in de praatoptie, dus doe er je toespraken op volle kracht mee. Oh ja, extra leuk: er zitten stickervellen bij zodat je hem meteen in stijl kunt beplakken. Misschien roep je met die megafoon om, welke activiteiten jij met jouw vrijgezellen gezelschap gaat ondernemen. Je vindt helemaal onderaan nog leuke tips hiervoor. Maar in deze tweede cadeautip brengen we jouw verbeelding al even flink op gang. Bijvoorbeeld met een paar leuke spellen, passend bij het vrijgezellen thema. In de hilarische sfeer (en eerlijk gezegd ook vanwege een ander algemeen beeld behorend bij vrijgezellenfeesten: flink alcohol verbruik) tippen we het Beer Pong spel. In een set met 24 bekers en 3 ballen compleet met een uitgebreide handleiding, start je met dit bekende drankspel. Je hebt minimaal twee spelers nodig, maar dat mag bij jouw vrijgezellenfeest vast geen uitdaging zijn. Ieder probeert om het balletje in de beker van de tegenstander te mikken. Als je raakt, drinkt de verliezer zijn beker leeg. Maarruuh, blijf wel verantwoordelijk hoor. Wijs bijvoorbeeld van te voren één of twee BOB´s aan.

Als verdere invulling van de vrijgezellenfeest dag, nog een mooie tip waarbij je hier de partners vindt: spelen voor grote jongens. Elektrische RC auto´s bijvoorbeeld. We bieden hier een MonsterTruck en een MiniCooper aan. Flinke accu, flinke snelheid, top kwaliteit en uitvoering. Spreekt vanzelf dat deze toys for big boys ook na het vrijgezellenfeest erg vaak uit de kast gehaald gaan worden. Als je liever de lucht in wilt, kijk dan eens naar een Quadcopter. We tippen hier een heel bijzondere met camera. Zo maak je wel heel bijzondere opnames van het vrijgezellenfeest! Dat gaat overigens ook erg leuk met een kleine tip tussendoor: de Spypen. Schrijft als een gewone ballpoint, maar neemt stiekem opnames à la James Bond. Er zitten alvast twee micro SD kaartjes bij, maar bestel er gerust een paar meer bij, zodat je het hele feest vanuit onverwachte hoek kunt opnemen. Daarmee maak je een net even anders dan anders verslaglegging! Dan als afsluiting van deze categorie nog een tof spel, misschien meer voor de avond gedacht en hoe dan ook erg in trend: poker. We tippen hier een compleet poker set in een mooi aluminium koffer. Echt goede chips (500 stuks, van klei), 2 sets kaarten en 5 dobbelstenen. Daar brengt jullie gezelschap heel wat spannende uurtjes mee door.

Vrijgezellenfeest cadeau Tip 3: voor het vrijgezellenfeest

Als derde cadeau tip voor jouw vrijgezellenfeest, dachten we met je mee over hoe je jullie geweldige feest zou kunnen aankleden. Uiteraard hoort daar op zijn minst een assortiment glazen bij! Nee, nee, niet zomaar iets. Gemak dient de mens, dus weggooien mag. Kijk maar eens naar deze (kunststof) champagneglazen in heerlijke kleurtjes. Per zes verpakt, dus tel wel even na hoeveel je er nodig denkt te gaan hebben. Verder met de onmisbare shotjes, daarvoor tippen we deze borrelglaasjes. Ook fel gekleurd maar dan door LED verlichting. Heel bijzonder en echte sfeermakers. Ook leuk om als verlichting op statafels neer te zetten bijvoorbeeld. We blijven nog heel even bij de glaasjes. Deze tip is als spelelement in te zetten of gewoon een super aankleding van de feestruimte. Want deze borrelglaasjes in tube vorm staan veilig in een houder (passen er zes in). Daar zet je net zo gemakkelijk een bloemetje in … Naast de drankjes bied je de gasten ook hapjes aan. We doen een mooie tip voor de presentatie van spiesjes. Deze serveer assistent prik je vol met prikkers die op hun beurt boordevol fruit, kaas, augurk of wat jij maar kiest, zitten. Lekker, vrolijk, handig en altijd leuk.

Ga jij met je gezelschap naar een (verrassings)locatie, dan wil je het hapje en het drankje veilig mee kunnen nemen. Daartoe tippen we deze koeltas op wieltjes. Het praktische uittrekbare handvat helpt de zwaarste flessen verplaatsen. Blijft goed koel en heeft ook een zijvak als extra opbergvak. Er past ook nog best wel wat op de koeltas zelf. Een deken, radio of bijvoorbeeld de Quadcopter van de vorige cadeau tip. Als laatste tip richten we jouw aandacht op een bordspel. Passend bij een mixed vrijgezellenfeest: “De Jongens tegen de Meisjes”. Dit spel wordt ook wel de strijd van de seksen genoemd en is erg geliefd. Tijdens het spelen in acht spannende rondes, probeert het vrouwenteam te bewijzen beter te zijn dan het mannenteam en vice versa. Met trucs, spannende opdrachten, inzetten op de opdrachten van het andere team; wat je maar kunt verzinnen, zet ´m op! Om het te spelen zijn er minimaal twee mannen en twee vrouwen nodig, dus deze speel je wanneer jouw vrijgezellenfeest zowel voor hem als voor haar wordt georganiseerd.

De geschiedenis van het vrijgezellenfeest

Feesten voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking bestaan al heel lang. Zo wordt er wel verhaald over dergelijke gebruiken in het oude Griekenland. Bijvoorbeeld dat ouders hun te trouwen dochter de gelegenheid boden om de waardigheid van de toekomstige bruid te eren. In Duitstalige streken is het minstens al vanaf de negentiende eeuw gebruikelijk om de vooravond van de huwelijksvoltrekking te vieren. Men noemt dit de “Polterabend”. In Engelstalige streken zoals in de Verenigde Staten of Engeland, is het al vele decennia gebruikelijk om, alleen met vrouwen respectievelijk alleen met mannen, feest te vieren, voorafgaand aan een trouwen. Misschien herken je de benaming `Stag Party´ bij vrijgezellenavonden voor mannen en `Hen Night´ bij vrijgezellenavonden voor vrouwen. Dit zijn vrijgezellenfeesten die meestal meer dan maar één dag duren … Sinds ongeveer 1980 valt op dat er meer en meer seksuele inhoud en alcohol een rol speelt tijdens dit type vrijgezellenfeest. Uiteraard lopen wij daar op het Europese vasteland niet lang achterop. Vooral doordat er hier naar films uit de Engelstalige landen werd gekeken, waarbij deze gebruiken op de voorgrond traden, namen we deze trends over. Ondertussen zien we dit zo stilaan over de hele wereld terug …

Vrijgezellenfeest anno nu

Maar: er is verandering op komst. Daar waar zuipfestijnen en losbandigheid een aantal jaren hoogtij vierden, althans in de vrijgezellenfeest-afdeling, zien we een professionalisering ontstaan. Dit is ook terug te zien in het feit dat professionele organisatoren zijn ontstaan, door wie je mooie vrijgezellenfeesten kunt laten plannen en uitvoeren.

Vrijgezellenfeest in andere landen

We gaven al kort aan dat in België meestal een vrijgezellenavond wordt gevierd, eerder dan een vrijgezellenfeest dat de hele dag of een dagdeel gevierd wordt. Verder ontlopen de gebruiken in België en Nederland zich niet heel veel. Hoe ziet dit er dan bij onze oosterburen uit? In Duitsland wordt het vrijgezellenfeest vertaald als “Junggesellenabschied” of voor de dames “Junggesellinnenabschied”. Vrijgezellen-afscheid dus. Dat is ergens best een logische benaming, als je bedenkt dat dit feest bedoeld is om te vieren dat een verloofde afscheid neemt van zijn of haar leven als vrijgezel. In Duitsland is het vieren van een vrijgezellenfeest een grote happening en komt heel veel voor.

Tips-tips-tips voor jouw vrijgezellenfeest

Als je benieuwd bent om te zien wat er zoal aan uitvoering van een vrijgezellenfeest wordt verzonnen, lees dan nog even verder. Want we doen een greep uit de ontelbare mogelijkheden. Gewoon dingen die je relatief eenvoudig zelf regelt. Haal de vrijgezel (M/V) thuis op met een bijzonder voertuig, zoals bijvoorbeeld een stretch limousine of een feest bus. Ook leuk: een bierwagen die als een grote fiets wordt aangedreven op benenkracht. Huifkar, oude 2CV´s, of wat je nog meer aan liefhebberijen kunt linken aan juist deze vrijgezel, het kan allemaal. Laat T-shirts maken die iedere uitgenodigde, tijdens het vrijgezellenfeest aantrekt. De opdruk kan een passende spreuk zijn, of de (koos)naam van de vrijgezel, een afbeelding die past bij deze persoon of wat je verder ook toepasselijk vindt. De vrijgezel zelf wordt vaak helemaal in een kostuum gestoken, met links naar de T-shirts. Voorbeeld: vrijgezel houdt van honden, hondenkop op T-shirt, zelf in hondenkostuum hijsen.

Ook leuk: regel een buikverkoop-plank met daarin allerlei kleine dingen die de vrijgezel moet zien te verkopen aan argeloze voorbijgangers (aanstekers, condooms, een borrel). Van de opbrengst wordt lekker verder gefeest (drankjes betaald). Of, vooral bij vrijgezellenfeesten voor mannen, hoewel ook de vrouwen dit fenomeen ontdekt lijken te hebben; huur er een stripper van in … Wat denk je, krijgt jouw idee voor het vieren van dit vrijgezellenfeest al meer vorm? Wij hopen dat je een mooie dag / avond kunt maken met alle informatie die je hier kreeg en dat je volop aan de slag kunt met het maken van geschenkjes en van plannen voor de hele dag. Neem rustig de tijd om op onze site te snuffelen naar het mooiste cadeau voor jouw toekomstige bruid of bruidegom. Als je aan daaraan jouw daginvulling koppelt, kan haar of zijn dag niet meer stuk. Bedenk dat er tegenwoordig ook professionele organisaties bestaan die voor hun beroep dergelijke feesten organiseren. Als je er het budget voor hebt, scheelt het vast een hoop geregel en, ook niet onbelangrijk, stress om het organiseren van jouw vrijgezellenfeest uit te besteden. Anderzijds mis je dan natuurlijk wel een stuk betrokkenheid en voorpret. Dus maak je beslissing doordacht. Om je nog een stukje verder op weg te helpen, vind je hieronder een aantal uitstapjes en evenementen die professioneel georganiseerd kunnen worden om tijdens jouw vrijgezellenfeest in te zetten.

Bruid(egom) houdt van lekker eten

Laat een kookworkshop organiseren of een walking dinner

Workshop

Film maken of (smartlappen) zingen. Cursus bierbrouwen

Sportief

Mountainbiken, abseilen, klimtoren, karten

Touren

VW kever tocht, of misschien liever op de Solex

Even lekker verwennen

Een dag wellness met alles erop en eraan. Of een beauty dag met bijvoorbeeld een make-over. Een modellendag op de catwalk in echte mooie of juist hilarische outfits, inclusief lunch of high tea. En, en, en …

Wij wensen jou een geweldig vrijgezellenfeest!

Overige links