Rijbewijs cadeaus online bestellen

Op naar meer vrijheid, nu je zelf naar je plaats van bestemming kunt rijden. Maar je slaakt vast ook een zucht van verlichting, want pfah, dat rijlessen is een dure hobby! Wij gaan verder beneden in op het fenomeen rijles, dus lees lekker verder over het hoe en waarom van het rijbewijs. Wij vinden in ieder geval dat je wel een leuk cadeautje ter ere van het behalen van je rijbewijs hebt verdiend. Uiteraard een origineel cadeau dat aan rijbewijs en autorijden doet denken. Zo wordt je nóg blijer! Kortom: geniet van je rijbewijs, maar gebruik je verstand en je hart!

Top 5 cadeaus Rijbewijs

Hoeveel staal bevatten jouw zenuwen? Na lange tijd rijlessen nemen, oefenen, oefenen, oefenen en natuurlijk ploeteren voor het al eerder behaalde theoretische rijexamen, is het zover: je mag op voor je rijbewijs! Veel mensen die aan de start staan van het zogenoemde “afrijden” voor het rijexamen, zijn hier behoorlijk zenuwachtig voor. We horen vaak dat mensen niet slagen voor hun rijexamen omdat ze zó zenuwachtig zijn dat ze veel slechter rijden dan in de normale lessen. Maar jij bent er doorheen, je hebt je examen gehaald, top! We zochten vijf leuke cadeaus bij elkaar ter ere van het behalen van jouw rijbewijs. Niet te duur, zinvol èn leuk. Veel plezier!

Rijbewijs cadeau Tip 1: digitale spaarpot

We verwezen er al even heen: rijles nemen is niet bepaald goedkoop. Dus voortaan hou jij geld over, toch? Misschien wil jij nu sparen voor een auto of een leuke (auto) reis die je kunt maken nu je het rijbewijs op zak hebt. Deze digitale spaarpot maakt het je extra gemakkelijk. Doorzichtig als ie is, zie je het geld ophopen. Op de display staat steeds hoeveel geld er in de pot zit, want de spaarpot herkent alle euromunten en houdt de score bij. Handig! Zo komt je wisselgeld meteen op de goede plek terecht. Tenslotte maken vele kleintjes ook één grote, dus op naar die auto.

Rijbewijs cadeau Tip 2: USB autolader

Wij dachten na over wat er in jouw auto absoluut niet mag ontbreken. Een gevaren driehoek, een EHBO kistje, krik … maar ook een USB lader voor in de sigarettenaansteker. Deze heb je nodig om je navigatiesysteem in op te laden of natuurlijk je smartphone. Maar denk erom, niet bellen, appen, sms´en tijdens het rijden hoor! De autoladers bieden wij in verschillende uitvoeringen aan. Wil jij graag de aansteker functie bewaren, neem dan de USB autolader met zowel een aansteker aansluiting als een USB aansluiting. Niet nodig? Mooi opgeruimd ziet deze variant er uit, waarbij twee USB aansluitingen boven elkaar zitten. Voor zowel smartphone als bijvoorbeeld navigatiesysteem. Kijk op je gemak welke USB autolader jij het meest geschikt vindt.

Rijbewijs cadeau Tip 3: sleutelvinder

Ach, die sleutels! Hoe vaak zoeken we daar niet naar? Voorkom dat je uren zoekt met deze handige sleutelvinder. Je hangt hem aan je sleutelbos als modern vormgegeven sleutelhanger. Door middel van trillen of een piepje waarschuwt de sleutelvinder jou waar je het best zoekt. Extra handig is dat deze sleutelvinder ook kan dienen als afstandsbediening voor een selfie! Daarbij reageert de sleutelvinder eenvoudig op je smartphone app.

Rijbewijs cadeau Tip 4: USB stick

Een USB stick van 8GB is nooit weg, toch? Helemaal mooi en erg toepasselijk is deze in de vorm van een Maserati Gran Cabrio. Met High Speed onderweg op de elektronische highway. Echt een leuk rijbewijs cadeau dat zowel mooi als functioneel is.

Rijbewijs cadeau Tip 5: alcohol tester

We tippen jou op nog een leuke en handige sleutelhanger. Dit keer in de vorm van een alcohol tester. Want een goed feest ter ere van het behalen van je rijbewijs, dat is natuurlijk helemaal prima, maar daarna met je pas verworven papiertje in de auto stappen terwijl je (teveel) alcohol op hebt, dat is geen goed idee. Twijfel je of je de limiet al overschreden hebt met dat ene glaasje wijn of biertje? Ga liever voor zekerheid met deze alcohol tester. De tester geeft drie meetniveaus aan zodat je weet waar je aan toe bent. Extra handig is dat deze alcohol tester ook een zaklamp functie heeft. Zo vind je altijd het sleutelgat in het donker. Of je rijbewijs … of je sleutel.

Het hoe en wat van het rijbewijs

Het hebben van een rijbewijs betekent voor de meeste mensen onafhankelijkheid, vrijheid. De mogelijkheid om zelf je weg te vinden zonder altijd anderen te moeten vragen om hulp. Niet dat daar iets mis mee is, maar we willen nou eenmaal ook graag onze eigen boontjes doppen. En kunnen gaan en staan waar en wanneer wij dat willen. Het rijbewijs als zodanig is feitelijk niks anders dan een document. Een stuk papier kunnen we tegenwoordig niet meer zeggen, aangezien de drieluik roze papiertjes van jaren geleden niet meer bestaan. Tegenwoordig ziet het rijbewijs er uit als een roze credit card. Handig geplastificeerd en zogenaamd niet na te maken, stop je ‘m gemakkelijk in je beurs bij je bankpas en andere pasjes. Onze beurzen zitten er vol van! Deze creditcard formaat rijbewijzen zijn daarmee gelijklopend met de andere EU-lidstaten. Goed, een document dus. Het is het bewijs dat je bestuurder mag zijn van een motorvoertuig. Het feit dat je het rijbewijs hebt, geeft aan dat je hebt bewezen dat je over voldoende kennis (theorie examen), inzicht en vaardigheid (praktijk examen) beschikt om met het motorvoettuig te rijden, waarvoor jij examen hebt gedaan. Een rijbewijs kan namelijk voor verschillende categorieën behaald worden. Eigenlijk heet het rijbewijs trouwens een rijvaardigheidsbewijs, maar wie gebruikt die term tegenwoordig nog? Binnen Nederland mag het rijbewijs ook gebruikt worden als identificatie bewijs. Dat is handig, zo hoef je niet ook nog een paspoort of ID-kaart bij je te houden. Let wel op in de grensgebieden, waar je al snel een grens oversteekt zonder dat je het merkt. Want in België of Duitsland is een identificatiebewijs wel verplicht. Wist je dat het rijbewijs eigendom van onze staat blijft? En dat het rijbewijs niet gekoppeld is aan een nationaliteit? Dit is voor de ID-kaart of een (reis)paspoort wel het geval. Als iemand uit een ander land in Nederland komt wonen en hier rijexamen doet, en ervoor slaagt natuurlijk, krijgt hij of zij dus gewoon een rijbewijs.

Rijbewijs ooit

Het rijbewijs werd in Nederland in 1905 verplicht. Vanaf toen gold en geldt nog steeds: heb je geen rijbewijs, dan mag je geen motorvoertuig besturen. Grappig is wel dat er in eerste instantie geen examen afgelegd hoefde te worden. De examenplicht kwam er zelfs pas in 1927! Toen werd namelijk het Centraal Bureau voor de afgifte van Bewijsstukken van Rijvaardigheid opgericht. Een hele mond vol, maar we kennen het allemaal als CBR met haar logo van kruisende snelwegen. Een paar technische weetjes dan. Ons rijbewijs wordt afgegeven in jouw woonplaats. Het is tien jaar geldig. Behalve als je 75 jaar of ouder bent, want vanaf dan wordt er elke vijf jaar bekeken of het rijbewijs verlengd wordt. Het rijbewijs mag behaald worden vanaf het zeventiende levensjaar. Je mag een half jaartje eerder wel al theorie examen doen. Maar echt zelfstandig autorijden mag pas vanaf achttien jaar! Tot dan is het de bedoeling dat de zeventienjarige alleen onder begeleiding van een coach rijdt! En dit alleen voor rijbewijs B. Rijbewijs B is het rijbewijs voor `normale´ personen auto´s. Met dit rijbewijs B mag ook een aanhanger van maximaal 750 kg getrokken worden, waarmee auto plus aanhanger samen niet meer dan 3500 kg mogen wegen. Er is nog een rijbewijs B+ waarbij aanhangers van maximaal 3500 kg getrokken mogen worden en dat is inclusief lading. Meer mag met rijbewijs BE. Hiervoor zijn de regels in 2013 veranderd. Voor die datum behaalde rijbewijzen BE geven toestemming om zo´n beetje iedere aanhanger te mogen rijden. Ben je na 2013 opgegaan voor rijbewijs BE dan zijn er beperkingen voor wat betreft de trekhaaklast. Als je hierin interesse hebt, zoek dan deze informatie op in de site van rijksoverheid.

Dan zijn er nog de A rijbewijzen. Deze dienen de motorrijders, hoewel ook bromfietsen niet meer zonder rijbewijs gereden mogen worden. Het daarbij horende rijbewijs is AM. A, A1 en A2 gelden voor motoren. Rijbewijs C dienst het vrachtvervoer. Daar zijn nogal wat verschillende categorieën in. De eisen verbonden aan het behalen van een rijbewijs C zijn ook wel een tikkie anders dan een B of A rijbewijs. Logisch ook, een vrachtwagen geeft tenslotte hele andere verantwoordelijkheden en risico´s. Overigens vallen ook personenbussen hieronder, alleen noemen we het dan een rijbewijs D. Volg je nog? Oh ja, tractoren. Ook daarvoor heb je een rijbewijs nodig. Handig dat men dit rijbewijs T genoemd heeft. Dit kan meestal (rijbewijs tot 2015) op je B rijbewijs bijgeschreven worden. Maar anders geldt dat je vanaf zestien jaar een T rijbewijs kunt halen. Daarom zie je ook vaak jongeren op tractoren door de velden ploegen. Onder rijbewijs T vallen ook voertuigen zoals een vorkheftruck of een bezemwagen. Elke keer als je een nieuw discipline behaald hebt, moet je je rijbewijs laten aanpassen. Dan wordt het nieuw behaalde onderdeel op je rijbewijs bijgeschreven. Het is ook zaak om op de vervaldatum te letten, want weg is weg. Als het rijbewijs verlopen is, moet je in principe opnieuw op om het weer te kunnen krijgen. Veel (jonge) militairen halen in hun militaire organisatie allerlei rijbewijzen. In principe zijn deze buiten deze organisatie niet geldig. Maar het kan wel omgezet worden naar een `normaal´ rijbewijs. Slim om dat te doen natuurlijk. Daarom hebben zoveel (ex) militairen zo´n beetje alle rijbewijzen.

Rijlessen

We haalden al een aantal keren het fenomeen rijles en de bijbehorende rib uit ons lijf aan. Dus doen we een paar gemiddelden uit de doeken. Er werd onderzoek gedaan naar het aantal lessen dat (gemiddeld dus) nodig is om het rijbewijs (B) te kunnen halen. Nou is natuurlijk de ene leerling wat rapper dan de andere. Toch zijn er stelregels te vinden: de allersnelsten hebben toch altijd nog tussen de 15 en de 25 lessen nodig. De leerlingen die wat langer nodig hebben om hun vaardigheid zeker te stellen, hebben tussen 45 en 55 lessen nodig. Als we een willekeurige rijinstructeur vragen, zegt ze gewoonlijk iets van 40 lessen. Laten we daar eens van uit gaan. Een gemiddelde rijles kost tussen de € 35 en € 50 per uur. Minder komt voor, meer ook. Let er ook op dat een uur ook een uur is. Vaak lijkt een les goedkoper maar is dan daadwerkelijk maar 40 of 50 minuten. Dat maakt nogal uit, dus opletten. Laten we eens uit gaan van € 40 per uur. We concludeerden net 40 rijlessen nodig te hebben. Waarmee we al 40 x 40 = trotse € 1600,- te pakken hebben. Maar dan zijn we er nog niet. Een rijexamen kost € 249,-. Een theoriecursus (online) tussen de € 50 en € 100. We ronden af: tot nu toe heb je € 1900,- besteed. Ervan uitgaand dat je met alles meteen de eerste keer slaagt. Vaak geven rijscholen de mogelijkheid om een pakket aan te schaffen. Een rijlespakket verzekert de rijschool ervan dat er een afgesproken aantal lessen afgenomen wordt. En de rijschool kan meteen een serie lessen plannen. Bedenk wel dat een pakket de verplichting inhoudt om het pakket helemaal af te nemen. Ook als je uiteindelijk om wat voor reden dan ook stopt met lessen (bij deze instructeur). Geld terug zit meestal niet in de deal, daarom is de prijs ook lager.

Tips rondom het rijbewijs

Er zijn nog meer typische weetjes uit de rijbewijs-sector. We leggen er een aantal naast elkaar:

Puntenrijbewijs

Het Puntenrijbewijs (en dat is geen Beginnersrijbewijs) is een rijbewijs dat voort komt uit een systeem (het puntensysteem voor rijbewijzen, goh, wat een verrassende naam) voor iedereen met een rijbewijs. Het bepaalt dat wanneer je binnen vijf jaar een tweede keer wordt veroordeeld voor rijden onder invloed, het rijbewijs ongeldig wordt! Het alcoholgehalte moet dan boven de 1,3 promille zijn geweest. Toch handig, zo´n alcohol tester …

Experiment 2toDrive

In 2011 is er in Nederland een experiment ingevoerd; 2toDrive. Jongeren vanaf 16 jaar mogen hun theorie examen afleggen voor Rijbewijs-B, een half jaar later starten met praktijk lessen en vanaf 17 praktijkexamen doen. Als je slaagt, mag je rijden, maar nog niet alleen. Het moet met een zogenoemde coach naast je. Aan deze persoon zijn wat eisen gesteld. Vooral 27 jaar oud zijn en minimaal 5 jaar een rijbewijs hebben. Nederland volgt hiermee het voorbeeld van andere landen, zoals Duitsland, waar goede resultaten met dit experiment werden behaald. Zoals minder overtredingen en ongevallen en minder rijden onder invloed.

Beginnersrijbewijs

Dit rijbewijs bestaat pas sinds 2002 en is er voor nieuwe bestuurders. Nieuw is iedereen die vijf jaar of minder zijn rijbewijs heeft. Vanaf 18 jaar, dus heb je je rijbewijs al eerder, dan telt die periode niet mee. We besparen je alle details, maar het gaat allereerst om het in de gaten kunnen houden van het plegen van verkeersdelicten. Eén keer over de schreef is een punt weg, twee delicten is rijbewijs weg. Oeps. Je kunt het rijbewijs terugverdienen, maar daartoe moet er een theorie- en praktijkproef afgelegd en behaalt. Bijna net zo veel ophef als een gewoon examen. De wetgever heeft dit systeem opgezet omdat bleek dat het vooral beginnende bestuurders zijn die een flink aantal van de verkeersongelukken veroorzaken. Dit wil justitie verbeteren. Wat zijn dan verkeersdelicten?

Algemeen gevaarzettend verkeersgedrag

Dood of lichamelijk letsel

Bumperkleven

Te hard rijden

(Meer dan 40km p/u op de snelweg, andere wegen 30km p/u). Er zijn wat ondersteunende regels hierin, zoals er sprake moet zijn van een bekeuring of veroordeling door strafrechter. Na vijf jaar wordt het beginnersrijbewijs automatisch een definitief, normaal rijbewijs.

Gefeliciteerd met het behalen van jouw rijbewijs!

Overige links